om tågbiljetter till början av mars

 
och om att stänga in sig på kontoret efter att
alla har gått hem,
om att boka och
boka om
tågbiljetterna söderut tre gånger och om
många
timmar i SJ:s telefonkö, 
om hur svårt det är att bestämma sig dra igen
dragkedjan på väskan och springa
ner till tågstationen men också om
hur mycket lättare luften i Södra promenaden kändes att
andas nu när vi äntligen
slutit fred,
 
 
om möten från förr på caféer jag brukade
besöka och om
kärlek
från en ängel med sidenscarf om halsen och
varma
blickar från en ängel med tatueringar på
armarna vi går på
bokrean och förströr eftermiddagar bland bokhyllor där
jag köper två böcker till honom för att 
slippa förklara och jag både
slickar och spottar nostalgi som griper tag i en och som både
förtrollar och
fördärvar, 
 
 
om en helg hos en mamma som börjat
förstå och som delar stora cappuccinos med en
dotter på besök,
om nya formuleringar och omorganiseringar på
jobbet, planer inför sommaren och om
minnen från Göteborg,
 
om att övervinna rädslor och att
framkalla dem på bild,
om saxar som slet sönder en familj och om lim som
förde den åter, 
 
 
om tulpaner på köksbänken och morföräldrar på besök,
TP-turnering och ännu mera kaffe,
om berättelser vi gärna hör igen om om
minnen vi helst inte känns vid, 
 
om namnsdagar med omkastade bokstäver och
efternamnet jag bytte bort om en
hårfärg som aldrig passat in och
känslor jag aldrig kändes vid men den
här helgen känns luften i köket lika
ren som mammas kärlek,
 
 
om ett flickrum som blev till gästrum och en
bokhylla jag välte omkull och en
dörr jag slog igen om
tidtabeller
som byttes ut och vänner som blev
kvar i stan och om att ta tåget
söderut,
  
men inte minst,
om mammas gränslösa kärlek,
underbara mat, helande kramar och
stärkande lejonkraft.
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Åh, du skriver verkligen så himla fint!
Älskar dina ord.

Svar: Men åh, tack för dina fina ord! :)
Natalie Tell

2014-03-07 @ 14:41:21
URL: http://stjarnklarts.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0