om utanförskap och blodgrupper

 
 
klockan är bara barnet när det börjar och fast att vi 
aldrig såg på Bolibompa kallar du mig 
alltid för din lilla prinsessa och jag
vet inte men kanske blev
ditt förlorade medlemsskap till
mitt dubbla utanförskap och när jag
lägger mig om kvällen så känns allting för sent,
 
jag började åka tunnelbana själv och blev alltid
varm
i händerna när det spelades en arabisk låt mot Ropsten och kall som
is
om axlarna när vi låtsas runt bordet på jul, 
 
du bryter på svenska och
jag
bryter på dina signaler i luften och
ingen
bryter tystnaden runt bordet och
de
tror säkert att bli lämnad var det värsta men
de
vet inte hur det känns att vara
en fiende på ett minfält och
de
vet inte hur det känns att bli
sprängd i luften vid varje försök av
tillhörighet för i
deras
ögon har jag aldrig passat in och på
deras
kartor är du inget annat än ett
hot mot luftslotten vi firar midsommar i,
 
Bolibompa tog alltid slut och jag
växte upp och började söka kontakten överallt men
något satt i vägen för en gemenskap som var sann och
jag
kan inte känna samhörigheten någonstans,
 
istället dricker jag ur
fel
vattenflaskor på gymet, går till
fel
dörr när jag ska hem och åker med tåget åt
fel
håll när jag ska bort, går 
hem med fel killar på fredagar, slår 
fel
telefonnummer när jag ska ringa och slår
opassande 
tunga hjärtslag för människor från andra sidan stan,
 
men till ljudet av forsande blod genom vener av fel sort,
drömmer jag drömmar om att hitta hem under
sängen och när jag vaknar är jag din lilla
prinsessa igen och jag sträcker
ut mig i mitt revir och ser
ut över vårt landskap,
jag har slutat låtsas på julafton,
vi har brutit tystnaden runt bordet och 
framför dem
äter jag minsprängda utanförskap till frukost 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0