om nostalgi & gravitation

 
 
och en bok som för länge sedan hamnade på
bokhyllan brevid sängen överst i en
ostadig hög utlästa böcker och
annat som blivit kvar från igår det var
sommar
och den var sömnig och kvav,
hösten stod på tårna och 
vintern låg i ide men
nostalgi
är ändå inte det som
var det är bara ett
balsam som vi smörjer våra
tankar med för att orka byta
tempus på samma sätt som vi smörjer våra
känslor med intellekt och
älskling,
det är någonting med vårens intrång på mörkret som svider så i mig,
 
du kom,
och du var som en injektion i armvecket efter långväga abstinens en
guldlänk
i alla rostiga gamla tankekedjor och 
precis som gravitation för saker tillbaka mot
jorden smekte nostalgi våra hjärnor för att
lura oss tillbaka men jag är inte den som
låter mig luras och
jag
tror mig alltid veta bäst men läser 
samma böcker om och om,
 
boken som legat orörd i veckor faller
plötsligt ned på golvet och
gravitationen
hade gjort vad den skulle med
världen och med oss det var
dags nu,
och jag vaknar av dunsen mot golvet,
 
det är söndag och jag gråter i
stillhet och låter tiden passera,
boken ligger kvar på golvet,
gravitationen tär på mina tankar och
nostalgin ger mig fler injektioner,
 
ljuset har trängt undan vintern nu.
 
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Förutom att du skriver fint så har du en väldigt snygg blogg!

Svar: Tack så mycket, vad rart sagt! :)
Natalie Tell

2014-03-02 @ 12:03:27
URL: http://dezdemonas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0