om partiklar i luften, ruttnande tonårshjärtan jag började knarka herrparfymer efter dig

 
 
och jag hoppades så jävla mycket på dig,
 
men idag när du gick förbi mig på biblioteket dök jag ned med
näsan i boken så att min
andedräkt klibbade mot sidorna och när jag
låg där
kände jag den lätt kemiska, plastiga,
underbara doften av ny bok och kom att tänka på när jag för
första gången stack näsan i
"Klaras nya häst" för att sedan läsa den fyra gånger
om under elva dagars tid på en liten
grekisk ö dit
mamma och jag åkt för att vila upp oss efter en
jobbig vår vi hade fått pengar kvar efter huset vi sålt,
familjen
vi lämnat och banden vi klippt på parkeringen 
 
på straden i Grekland luktar det solkräm,
och jag tänker på heta sommardagar på
landet -94, blonda kusiner som motvilligt blir
insmorda med centimetertjocka lager av den
vita feta sörjan och min hud
som klarade sig ändå
min hud 
som redan var gyllenbrunt förstörd och
mamma
kallade mig för sin fina lilla pepparkaka med ord som
bara doftade bara kärlek men med de
andra runt omkring oss var det som att något jämt var fel och
jag
låg alltid med handduken över mig i solen och
jävla hudhelvete och de mörka fula
ögonen som hade fel färg men i 
Grekland
kändes allting lättare i kärleken och i
solen och där låg pepparkakorna utkavlade längs stranden och
mamma
brände sig lite i solen så att vi fick sitta i skuggan ett slag,
 
det doftar vitlök, tzatziki och nybakat bröd,
ostfrallorna mamma brukade ha med sig hem från
nattskiftet väntandes i papperskassen i
hallen och vi åt dem med smör och marmelad i
soffan som om september aldrig hänt och 
tänk
om jag vetat att jag åtta år senare inte skulle våga äta alls,
 
det doftar herrparfym,
men inte riktigt så som jag hade kommit
ihåg den han hade ju alltid
nya kläder, vänner, planer och
förklaringar till varför han aldrig hämtade på dagis och 
jag
börjar knarka herrparfymer men hittar
aldrig
riktigt
tillbaka,
 
 
mamma, jag älskar dig mer än livet självt.
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

❤️❤️

2014-05-11 @ 08:21:18
Postat av: freja

alltså dina ord <3 så vackert

Svar: Åh vad rart sagt, tack:)
Natalie Tell

2014-05-21 @ 12:21:39
URL: http://bomullsdrommar.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0